Welcome to Matin Tehrani weblogبه وبلاگ متین تهرانی خوش آمدید

 

 

 

 
 
 

پایین ‌ترین‌ حد آب دریاچه ارومیه در 100 سال  اخیر 

 

 

مسوول دبیرخانه دائمی شورای منطقه‌ای حوضه آبخیز دریاچه ارومیه گفت: سطح تراز دریاچه ارومیه طی سال جاری سیر نزولی داشته و در حال حاضر حدود 41 سانتی‌متر پایین‌تر از زمان مشابه سال گذشته است

 

حجت جباری وضعیت دریاچه ارومیه را بشدت بحرانی عنوان کرد و افزود: با ادامه روند تبخیر پیش‌بینی می‌شود پاییز امسال، سطح تراز این دریاچه به کمتر از 1271سانتی‌متر کاهش یابد که پایین‌ترین سطح تراز در 100 سال گذشته خواهد بود.

وی با اشاره به این که این دریاچه در وضعیت نرمال دارای شوری 180 تا 220 گرم در لیتر است، گفت: به دلیل کاهش ورودی‌ها، دریاچه به غلظت فوق‌اشباع رسیده و نتایج اندازه‌گیری‌ها، شوری را بیشتر از 350 گرم در لیتر نشان می‌دهد که تشکیل کریستال‌های نمک در سطح آب، کف آب دریاچه و سواحل، حاکی از وضعیت بسیار بحرانی دریاچه است.

وی اظهار کرد: در شرایط نرمال، مساحت عرصه آبی دریاچه برابر 5700 کیلومترمربع بوده که در وضعیت حداقل تراز سال گذشته به 2700 کیلومترمربع کاهش یافت؛ یعنی در حقیقت در حدود 3000 کیلومترمربع از عرصه آبی به اراضی شوره‌زار تبدیل شده است و با توجه به روند کاهشی آب دریاچه، به نظر می‌رسد میزان بیشتری از عرصه آبی به شوره‌زار تبدیل شود.

این مسوول تصریح کرد: اثرات منفی زیادی بر اکولوژی دریاچه وارد شده به طوری که جمعیت تنها جانور آبزی دریاچه بشدت تحت تاثیر قرار گرفته و علاوه بر کاهش شدید در تراکم جمعیتی، طول دوره زیستی آن نیز در دریاچه بشدت کاهش یافته است.

وی درخصوص تغییر رنگ دریاچه نیز گفت: رنگ قرمز دریاچه ارومیه به دلیل پدیده شکوفایی جلبکی به نام «دونالیلاسالینا» بوده که یکی از چندین گونه «فیتوپلانکتون» این دریاچه است. «دونالیلاسالینا» جلبک سبز تک‌سلولی است که در آب‌های ساحلی، آب‌های شور و قسمت‌های صخره‌ای آب‌های اقیانوسی زندگی می‌کند.

جباری ادامه داد: این جلبک در شرایط طبیعی، سبزرنگ بوده، اما با افزایش شوری به حد اشباع و فوق اشباع برای سازگاری با محیط، در داخل این جلبک‌ها مقدار «بتاکاروتن و گلیسرول» افزایش می‌یابد که باعث می‌شود، ماده «بتاکاروتن» جلبک را از شدت نور خورشید و «گلیسرول» در مقابل غلظت نمک محافظت کند.

وی یاد آورشد: به دلیل این که این جلبک قادر است در غلظت‌های بالای نمک به زندگی خود ادامه دهد، آن را مقاوم‌ترین موجود زنده به نمک نیز می‌نامند.از

 

 

 

سر فصل ها

اخبار

هنر

طبیعت

انسان و طبیعت

هنر و طبیعت

مقالات

بیوگرافی

 

HOME  ENGLISH   FEED BACK   CONTACT ME  PERSIAN 

 

Copyright © 2014 Matin Tehrani. All rights reserved.